Halálos gyerekjátékok koreai módra
Csak egy maradhat!
... és az nagyon gazdag lesz.
A Netflixen óriási sikert hozott a Squid Game (kb. Tintahal játék), nézettsége már meghaladja a Nagy pénzrablásét is. Szeptember végén pedig átvette a legnézettebb sorozat helyét.
Persze nem csak a nézettség, hanem a profit is jelentős, hiszen a 21 millió dolláros gyártási költségek 891 millió dolláros bevételt hoztak, egy kiszivárgott belsős irat szerint. A visszafizethetetlen hiteleik miatt egzisztenciájukat vesztett emberek halálos játéka komoly hasznot hoz.
A sikert igazolja az is, hogy az Észak-koreai lapok a „Dél-koreai társadalom brutális és szomorú valóságának” bemutatását látják a sorozatban. Emellett szerintük a sorozat „rávilágít arra a világra, amelyben az embereket pusztán a pénzük határozza meg.” Ismerős?
Nem népszerű dolog egyet érteni az északiakkal, de ez az állításuk szinte az egész világra igaz. Így hát érthető az is, hogy a sorozat mondanivalójával nagyon sokan tudnak azonosulni világszerte.
Bár a Netflix nem elérhető Kínában, azonban a sorozat bejön a kínaiaknak is, hiszen az egyik legnagyobb streaming cég már be is mutatta egy gyerekjátékon alapuló vetélkedőjének munkatervét, ami nevében és szimbólumaiban kísértetiesen hasonlít a Squid Game-hez. A nagy felhördülés hatására mindent megváltoztattak és elismerték, hogy hibát követtek el, de azért játszani fognak.
A YouTube is rámozdult; egy Mr. Vadállat nevű milliomos bejelentette, hogy élőben megszervezi a játékot, s az ehhez szükséges tőkét Squid Game-es kapucnis pólók eladásával szerezné meg. Persze nemcsak ő, hanem a Netflixen kívül a divatcégek is kijöttek már a játék ruháival. Végül a kapitalizmus kritikája a kapitalistáknak hoz pénzt.
Persze mások is akarnak egy szeletet a Netflix sikerének tortájából. Egy koreai internet szolgáltató beperelte a Netflixet, hogy a sorozatok magas nézettsége nagyon leterheli a rendszerét és ennek többletköltségét a streaming cégnek kell állnia.
Mi sem mutatja azt, hogy a sorozat szinte mindenhova elér, mint az, hogy Dél-Koreában már a kormány elleni, munkások jogaiért tüntetők is a sorozat kapucnis dzsekijét viselték. Másik véglet, hogy egy kanadai iskolában okozott kisebb pánikot, mivel a gyerekek elkezdték játszani az udvaron, és jó néhányan már féltek iskolába menni.
A második évaddal kapcsolatban már nem az a kérdés, hogy lesz-e, hanem, hogy mikor jön ki. Mivel a Netflix már eddig is egymilliárd dollárt nyomott a koreai műsorainak gyártásába 2016. óta, ezért borítékolható, hogy a Squid Game 2. szezonját biztosan legyártják.
Források:
https://globalnews.ca/news/8286026/squid-game-quebec-schools-concerns/
https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/oct/20/netflix-squid-game-savagely-satirises-our-money-obsessed-society-but-capitalism-is-the-real-winner
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-58991127
https://www.washingtonpost.com/outlook/2021/10/21/shallow-blinkered-message-squid-game/